Nasz raport pogodowy – Pogoda na Maderze i Porto Santo w maju

Poprzedni post – Pogoda na Maderze w grudniu – cieszył się powodzeniem, dlatego dziś nieco o pogodzie na Maderze w innym lubianym przez turystów miesiącu – maju.

Maj to popularny miesiąc na wyspie z powodu corocznego Festiwalu Kwiatów (Święta Kwiatu). Jeśli ciekawi Was, jaka jest wtedy pogoda, oto kilka zdjęć pogody z maja 2019.

Pogoda na Maderze w maju

Wydawać by się mogło, że na „Wyspie Wiecznej Wiosny” maj powinien być miesiącem ze wspaniałą pogodą. Jest to jednak miesiąc, gdy sezon dopiero się zaczyna, temperatury powoli zaczynają rosnąć, a opady deszczu maleją. Nie jest to jednak aż tak pewny okres dla osób nastawiających się na pływanie i opalanie.

ZOBACZ TAKŻE: KLIMAT I POGODA NA MADERZE

Tak jak gdy poprzednim razem pogoda zepsuła się w najważniejsze dni sezonu (zarówno Boże Narodzenie i Sylwestra), a była dobra lub idealna w pozostałe, w maju zrobiła na odwrót. Prawie wszystkie dni były nijakie, zachmurzone lub w kratkę, jednak tym razem w najważniejszy dzień festiwalu – Parady Kwiatów –  była wspaniała!

Przed startem obchodów, w całym rejonie Funchal było pięknie i bardzo gorąco, min 21 stopni i bardzo mocno opalające słońce. Temperatury odczuwalne znacznie wyższe niż pokazywały aplikacje. Niebo było bezchmurne i piękne, opalaliśmy się aż do wieczora i już po tym jednym popołudniu byliśmy brązowo-czerwoni…

Se Boutique Hotel rooftop cafe - Hidden gems of Funchal - Best cafes Funchal - Se Boutique Hotel kawiarnia na dachu - ciekawe miejsca na Maderze - najlepsze kawiarnie w Funchal

Zdjęcia zrobione w: Se Boutique Cafe w Funchal

Wieczory też były idealne, około 19 stopni, na ulicach tętniło życie. Zachęceni takim powitaniem mieliśmy wielką nadzieję na słoneczny pierwszy weekend festiwalu, jednak pogoda znów zagrała nam na nosie…

1 maja wybraliśmy się z samego rana promem na wyspę Porto Santo, jednak tam także nie mieliśmy szczęścia. Podczas rejsu promem wzdłuż południowego wybrzeża dobrze było widać różnice pogodowe na wyspie. Podczas gdy zatoka Funchal była w złocistym słońcu, wschód i Półwysep Św. Wawrzyńca były szare i przykryte grubymi chmurami. Więcej o pogodzie na Porto Santo poniżej.

Po powrocie do Funchal 2 maja zastaliśmy miasto smutne- wisiało nad nim szare niebo. Kurtki były niezbędne nawet w centrum Funchal. 3 maja było identycznie. Pogoda zepsuła nasze plany wędrówek pieszych i zostaliśmy w Funchal. W południe niebo wyglądało nieco lepiej, ale także nie było mowy o opalaniu i letnich ubraniach.

Sobotni przeplataniec (4 maja) nieco mnie wymęczył. Na przemian dokładałam i zdejmowałam warstwy ubrań. Nie było zimno, pogoda była znośna, ale niebo często smutne i zachmurzone, z chwilowymi przejaśnieniami.

Natomiast dzień po tym- 5 maja – idealna pogoda:

Był to dzień, na którym mi najbardziej zależało.

Całe szczęście, że podczas Parady Kwiatów niebo było czyste, oraz pozwoliło zrobić wiele wspaniałych, naprawdę słonecznych zdjęć:

‘A Lenda de Machim – A Flor de Amor’ – Sweet Dancers
‘Para falar das flores: A exuberância colorida do cortejo das flores’ – Associação Tramas e Enredos
Festa da Flor Cortejo 2019 - Flower Parade 2019 Madeira Island -Parada Kwiatów na Maderze 2019

6 maja był ciekawym przypadkiem. Odwiedzając nowy hotel Savoy Palace znajdowałam się praktycznie na granicy chmur. Fotografując zachód Funchal miałam widok jak z letniej pocztówki. Fotografując wschód, ciężki dywan z chmur…

Weather in Madeira in May - Pogoda na Maderze w maju Savoy Palace rooftop swimming pool - Basen na dachu hotelu Savoy Palace w Funchal
Weather in Madeira in May - Pogoda na Maderze w maju

Tak więc prezentował się pierwszy i najpopularniejszy tydzień majowego Święta Kwiatu na Maderze w 2019. W 2020 ten festiwal wyjątkowo nie odbył się wiosną. Został przeniesiony na wrzesień i połączony z Festiwalem Wina. Zobacz: Święto Kwiatu 2020 na Maderze (wersja „pandemiczna”).

Pogoda na Porto Santo w maju

Na Porto Santo wybraliśmy się drugiego maja, a powrót zaplanowany był na dzień później.

Porto Santo to mniejsza wysepka Archipelagu Madera, zlokalizowana około 2 godziny promem od Madery i słynąca ze swoich pięknych śnieżnobiałych plaż. To właśnie je bardzo pragnęliśmy odwiedzić.

Prognozy pogody nie były dobre i gdyby nie zrobione rezerwacje i wykupione bilety na prom, pewnie byśmy zmienili plany. Choć w sumie pogoda na Maderze do najlepszych w te dni też nie należała. Zdecydowaliśmy się popłynąć tak jak zaplanowaliśmy… I rzeczywiście, plaże Porto Santo są bajecznie prześliczne, ale pogoda nie pozwoliła nam się nimi nacieszyć.

Our weather report: weather in Vila Baleira, Porto Santo, Portugal in May - Nasz raport pogodowy - pogoda w Vila Baleira na Porto Santo w maju Beautiful beaches Porto Santo - Najpiękniejsze plaże Portugalii: Porto Santo
Our weather report: weather in Pedras Pretas, Porto Santo, Portugal in May - Nasz raport pogodowy - pogoda na Porto Santo w maju Beautiful beaches Porto Santo - Najpiękniejsze plaże Portugalii: Porto Santo

Chwilowe przejaśnienia nie były wystarczające na to, by się opalać, więc zdecydowaliśmy się spędzić nasz czas… na skorellingu!

Zobacz: Snorkellng (po polsku) na Porto Santo

Our weather report: weather on Porto Santo, Portugal in May - Nasz raport pogodowy - pogoda na Porto Santo w maju Beautiful beaches Porto Santo - Najpiękniejsze plaże Portugalii: Porto Santo

Na Porto Santo nie ma zbyt wielu zadaszonych atrakcji, dlatego opuściliśmy ją bez większego żalu. My nie mieliśmy szczęścia, jednak znajomi, którzy popłynęli 2 dni po nas zdecydowanie tak. Spędzili cały dzień na opalaniu się i plażowaniu, wrócili wieczorem – opaleni i zachwyceni.

Następnym razem, bilety i hotele na Porto Santo zarezerwujemy dopiero po sprawdzeniu prognozy pogody…

Pogoda na Maderze w maju nie zawsze jest tak dobra jak na przykład we wrześniu. W maju warto natomiast przylecieć tu z zupełnie innego powodu, a jest nim Festiwal Kwiatów. Jest to przepiękne wiosenne święto i zdecydowanie piękny czas na wakacje na Maderze. Opisałam je bardzo szczegółowo na moim blogu.

Zapraszam na: podsumowanie Festiwalu Kwiatów na Maderze 2019.

Sesja zdjęciowa lub ślub na Maderze? Chętnie pomożemy!

Nie przegapcie nowych postów – obserwujcie nas: